...de a legmásabb mégis a Fazék. És ezegyszer nem elég pusztán tisztelni a másságot. Aki bekerült, hozzá kell idomulnia iskolánk szelleméhez. Az elsősök kedvéért néhány közérthető példán keresztül megvilágítjuk a helyi sajátosságok mibenlétét.
Más diákok a tanulás mellett néha versenyre járnak.
A fazekas diákok az OKTV-kre és az olimpiákra való felkészülés mellett néha bejárnak órára is.
Más iskolák tanulói illegálisan használják a liftet. Nálunk a tanulók egy merész elgondolástól vezérelve izom- és tüdőkímélő módszert alkalmaznak az emeletek közötti távolság leküzdésére.
Máshol a diákok magáncélra használják az iskolai fénymásolót.
A Fazekasban a diákok a szellemi és testi fejlődésüket vélhetőleg erősen elősegítő írott anyagról korszerű módon saját példányt készítenek.
Más iskolákban őrjöngenek és ordítoznak a bulikon.
A fazekas tanuló megtalálja a benne kínzattatásai során felgyülemlő elemi feszültség levezetésének hatékony és egyben ártalmatlan módját.
Más diákok -- hű, de ciki -- puskáznak.
Nálunk a diákok nem fárasztják magukat az ehetetlenül száráz tananyag bebiflázásának közismerten unalmas aktusával, hanem ügyes módon ennek csak illúzióját keltik a tanárban.
Máshol tesiórán van, aki a kosárpalánk gyűrűjén hintázik.
A Fazékban ezt egy tanévben csak egyszer lehet megtenni.
Máshol mindig az előző szünetben másolják a leckét.
A Fazékban fölösleges tollkoptatásra nincs szükség, mivel abban az esetben, ha a tanár véletlenül belekérdezne a házi feladatba, a szomszéd észrevétlenül kölcsönadja a füzetét. (Írásszakértők előnyben.)
Más iskolák tanulói késnek az óráról.
A Fazekas tanulói a bioritmusuknak legmegfelelőbb és dramaturgiai szempontból a leghatásosabb érkezési időpontot választják meg óra tíz és óra tizenöt között.
Más diákok lógnak a nehezebb napokon.
A fazekasok dinamikus időbeosztás szerint önerőből határozzák meg azokat a napokat, melyeken jelenlétük elengedhetetlenül szükséges a rendszeres bejárás látszatának fenntartása szempontjából.
Más iskolák bulijain falfirkák keletkeznek a WC-ben.
A Fazekasban csak a piszoárok törnek le.
Máshol állandóan Quake-eznek a gépteremben.
Nálunk a diákok alkalmas és (a szétvert billentyűzeten kívül) áldozatmentes módszert találtak a nagyvárosok túlzsúfoltságából eredő természetes aggressziójuk kiélésére.
Más diákok gúnyneveket ragasztanak a tanáraikra.
A fazekas tanuló fáradhatatlanul közreműködik az egységes és találó diák-nómenklatúra kialakításában.
Máshol a résztvevők berúgnak osztálykiránduláson.
Minden tapasztalt fazekas megleli a középutat *józan* ítélőképesség és jókedv között.
Más iskolákban előfordul, hogy valaki kapa dogát ír.
Nálunk a diák értésére adja a tanárnak, hogy a előző pár órán megnyilvánuló előadói stílusából hiányzott a mondatok közötti összefüggés megteremtésének alapvető igénye, és épp ezért alkalmatlan volt tényszerű ismeretek korszerű továbbadására.
1999. május 22., hat év élményei alapján
megjelent az 1999. szeptemberi Fregattban
Budaörs, Magyarország.
Ez a lap pts oldalai közül való.